شرکت پخش رازی|نمایش جزییات خبر

مصرف مکمل های آهن بدون عوارض نیست

مصرف مکمل های آهن بدون عوارض نیست
- نتایج یک مطالعه آزمایشگاهی نشان می دهد قرص های آهن که روزانه میلیون ها نفر از آنها مصرف می کنند، احتمالا در ظرف مدتی کوتاه به بدن آسیب می زند

به گزارش روز دوشنبه گروه علمی ایرنا از خبرگزاری یونایتدپرس، آزمایش ها نشان دادند که این ماده معدنی در رگ های خونی بی درنگ به دی.ان.ای آسیب می زند.
محققان در مطالعه ای که در شرایط آزمایشگاهی و نه روی افراد زنده انجام شد، متوجه شدند سطوح آهن موجود در مکمل ها احتمالا بسیار زیاد و مضر است و به واقع، این مکمل ها 10 برابر بیش از مقدار مورد نیاز برای سلامتی، آهن دارند.
آنها افزودند: در آینده ممکن است پزشکان به این نتیجه برسند که باید در مورد تجویز حداقل دوز آهن لازم برای بیماران دقت بیشتر داشته باشند.
آهن عنصری ضروری برای حیات است. بسیاری از زنان بعد از بارداری این مکمل را مصرف می کنند و نیز به عنوان درمانی برای کم خونی، وضعیتی که بر اثر سطوح کم این ماده معدنی ایجاد می شود، استفاده می شود.
دکتر کلیر شولین نویسنده ارشد این مطالعه در موسسه ملی قلب و ریه کالج ایمپریال لندن می گوید که مردان روزانه به طور متوسط به 8.7 میلی گرم و زنان به حدود 14.8 میلی گرم آهن نیاز دارند.
یک عدد استیک 100 گرمی حاوی 3 میلی گرم آهن و 100 گرم اسفناج حاوی 2.7 میلی گرم آهن است و دریافت بیش از 20 میلی گرم آهن از طریق رژیم غذایی بسیار دشوار است.
براساس این گزارش، مکمل هایی که دوز کم آهن دارند و بدون نسخه پزشک در داروخانه به فروش می رسند، معمولا حاوی حدود 14 میلی گرم آهن، معادل مصرف یک روز هستند. با این حال معمولا برای مبتلایان به کم خونی، دوز آهن بیشتری تجویز می شود که می تواند بیش از 65 میلی گرم آهن باشد.
محققان در این مطالعه تاثیر مصرف دوزهای بالای آهن را در سلول های اندوتلیال انسانی - که شریان ها و وریدهای را می پوشانند، بررسی کردند.
آنها یک محلول آهن را به همان اندازه ای که بعد از مصرف یک قرص آهن تجویز شده در خون فرد دیده می شود، به سلول های یاد شده رساندند و بعد از 10 دقیقه مشاهده کردند که سلول های درمان شده با این محلول علائمی از آسیب نشان دادند.
سیستم ترمیم دی.ان.ای در این سلول ها فعال شد و شش ساعت بعد همچنان فعال بود.
تمامی سلول های بدن دارای سیستم های ترمیم دی.ان.ای هستند که می توانند همه نوع مشکلات را در سلول ها ترمیم کنند اما زمانی که آهن افزوده می شود این سیستم ها باید بیشتر از معمول کار کنند.
با این حال محققان خاطر نشان کردند که هنوز مشخص نیست آسیب وارده به رگ های خونی در محیط آزمایشگاه برای سیستم گردش خون افراد، در شرایط واقعی نیز عینیت داشته باشد.
محققان خاطرنشان کردند: این مطالعه نشان می دهد که سلول ها بیش از آنچه تصور می شود، نسبت به آهن حساس هستند.
علمی**2038**2017

N117/1394/11/27

۲۷ بهمن ۱۳۹۴ ۱۰:۰۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

درباره ما

در شانزدهم تیرماه 1363 تاسیس و در تاریخ سی ام مرداد ماه همان سال تحت شماره 53284 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید و رتبه 53 را از منظر فروش در بین کل شرکت های ایرانی کسب نموده است این شرکت با استعانت از حضرت باری تعالی و با برخورداری از سرمایه انسانی مجرب و متخصص صنعت توزیع، در سراسر کشور به عنوان طلایه دار پخش دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی، با رعایت بالاترین استانداردهای صنعت پخش، فعالیت می نماید. شرکت پخش رازی با در اختیار داشتن حدود 1000 نفر سرمایه انسانی، یک انبار مرکزی، 20 مرکز توزیع مجهز و برخورداری از ناوگان عظیم حمل و 

تماس با ما

  • تلفن : 66706812
  • نمابر : 66746309
  • info@razico.ir
  • تهران ، خیابان جمهوری اسلامی ، خیابان مسعود سعد ، پلاک 29 کد پستی: 1131685811 صندوق پستی: 363-11495