شرکت پخش رازی|نمایش جزییات خبر

مصاحبه مجله موفقیت با اسدآبادی - مدیرعامل شرکت پخش رازی

مصاحبه مجله موفقیت با اسدآبادی - مدیرعامل شرکت پخش رازی
نگاه خانوادگی، مدیریت مادرانه

 

با توجه به معیارهای مرسوم، محمدرضا اسدآبادی یک مدیرعامل جوان به حساب می‌آید. اما در عین حال باتجربه و در راس یک مجموعه گسترده. او مدیرعامل شرکت پخش رازی است با گستردگی فراوان شامل 20 مرکز استانی، یک انبار عظیم دارویی و حدود 1000 نفر نیروی انسانی که وظیفه دشوار پخش دارو در سراسر کشور را به عهده دارند. فرصت میزبانی از این مدیر برای گپ و گفتی دوستانه در خصوص مفاهیم موفقیت و دشواری‌هاي کاری این شرکت، فرصتی مغتنم برای من بود و پیش از هر بحث رسمی‌ گلایه کردم که حضور رسانه ای کمرنگی دارد و صادقانه گفت که از کودکی از زنگ انشا دل‌خوش چندانی نداشته است. او در 46 سالگی حوزه‌های مختلفی را تجربه کرده تا در نهایت و در 6 سال گذشته حوزه دارو و پخش را هم به تجربیاتش اضافه کند. لیسانس حسابداری با مدرک MBA؛ خودش را نه یک مدیرعامل که یک کارمند شرکت پخش رازی می‌داند و فکر می‌کند مسئولیتی که به او سپرده شده فرصتی برای خدمت به کشورش است.

شرکت پخش رازی؛ روی شیب موفقیت

شرکت پخش رازی در سال­های اخیر رشد مشخص، باثبات و در جهت موفقیتی را ثبت کرده است. این شرکت در سال 91 در بررسی شرکت‌های بزرگ ایران در جایگاه 128 با فروش 6 هزار میلیارد ریال و در سال 96 در جایگاه 53 و فروش 23 هزار میلیارد ریال قرار گرفته است و جایگاه 30 را هدف­گذاری کرده‌اند. اما اسدآبادی این موفقیت را این‌گونه برآورد می‌کند:

سنجه‌های مختلفی وجود دارد که یک مجموعه موفق است یا خیر. اول باید شاخص‌ها و خط کش مقایسه را پیدا کنیم. هم­­چنین اگر خرد جمعی و حرکت گروهی وجود داشته باشد و به شکل درست هدایت شود امکان سریع رسیدن به اهداف وجود دارد. فضای جمعی کاری ما نوآورانه است و راحت افکار و بحث‌ها تبادل می‌شود. البته سال 91 وارد صنعت دارو شدم و خیلی هم از این حوزه می‌ترسیدم.

و او با هراس و ذهنیت منفی وارد حوزه‌ی کاری جدید شد:

در کنار چند پیشنهاد مختلف و در واقع با کنجکاوی وارد این کارزار شدم. کار سخت و پیچیده ای است. تقریباً در همه جای دنیا نگاه امنیتی به دارو وجود دارد، صنعتی با پیچیدگی های فراوان و گستردگی نیاز در سراسر کشور. لذا کنترل و نظارت زیادی می طلبد که لازم و خوب است و کاش بیشتر شود چرا که بعد حساسی از زندگی انسان را در بر می‌گیرد.

ترس، کلیدواژه‌ای بود که مرا جذب کرده بود و اعتراف صادقانه اسدآبادی به این موضوع باعث شد تا بحث را بیشتر پی‌بگیریم و او مدیر مجموعه‌ای است که با ظرافت به هراس‌ها و نگرانی‌ها اشاره می‌کند:

وقتی وارد حوزه دارویی شدم شروع به یادگیری کردم. ترس من را مجبور کرد که بیشتر یاد بگیرم، بیشتر تلاش کنم و بیشتر درگیر بشوم. بنده دیدگاهی دارم که هرچه می هراسم باید برای آن موضوع برنامه­ای تنظیم ‌کنم تا بر آن مسلط شوم. همین ترس باعث شد تا با توجه به سوابق قبلی که در زمینه مالی، اقتصادی و فناوری اطلاعات داشتم دامنه مطالعاتم در این حوزه را ارتقاء بدهم.

مدیریت مادرانه

در گفتگو با اسدآبادی مفهوم تازه‌ای را کشف کردیم که ناشی از یک تجربه و دقت نظر شخصی بود. آن هم انتقال مفهومی شخصی به یک حوزه پیچیده، ظریف و با تضاد منافع بسیار. او پس از ترسیم شاخصه‌هایی مانند پشتکار، صداقت، منافع جمعی، شفافیت و ... در حوزه کاری خودش از یک رویکرد هم صحبت کرد به نام مدیریت مادرانه:

از تجربه همراهی دخترم به مدرسه متوجه شدم اکثر پدران فرزند خود را تا نزدیکی درب ورود مدرسه مشایعت می کنند و بلافاصله به دنبال مسئولیت های پدرانه خود می روند. اما مادرها عمدتاً فرزند خود را دقیقاً تا درب ورودی مدرسه و حتی تا داخل حیاط همراهی کرده و گاهی لحظاتی با عشق و نگرانی به فرزند خود داخل مدرسه نگاه می کنند. درس من این بود که مادرها پیگیرانه تر از پدرها در انجام این مهم رفتار می کنند. من یک تز مدیریت مادرانه به این موضوع دادم. مدیریت مادرانه یعنی نگاه دلسوزانه توام با نگرانی به تیم و کار و مسئولیت. وقتی کاری را به کسی می‌سپارید پشت سرش حرکت کنید و پی‌گیری کنید. با مدیریت پدرانه و آمرانه نمی‌شود موفق بود.

موفقیت فردی و جمعی

 تفاوت‌های موفقیت فردی و جمعی هم یکی دیگر از محورهای گفتگو بود: موفقیت فردی انتخاب درست هدف است و با علاقه و جدیت پی‌گیری کردن آن و انتخاب یک تیم مناسب و همسو کردن اهداف جمع برای رسیدن به آن هدف انتخابی. صادقانه بگویم که من با مشارکت همکارانم بارها اهدافم را تغییر داده‌ام. گاهی وقتی وارد جلسه شدم یک هدف دیگر داشتم و در خروج از جلسه هدفم تغییر کرده است. انتخاب هدف، به مشارکت گرفتن جمع و استفاده از تجربیات دیگران به ما کمک کرده که مسیر را طی کنیم.

گفتگوی ما با یک تعبیر تمام شد، آنجا که خواستم مجموعه کاریشان را در یک جمله تعریف کنند و او از واژه خانواده بزرگ پخش رازی استفاده کرد تا با مدیری گفتگو کرده باشم که نگاه خانوادگی و مدیریت مادرانه را از او یاد گرفتم.

۱ شهریور ۱۳۹۸ ۱۷:۴۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

درباره ما

در شانزدهم تیرماه 1363 تاسیس و در تاریخ سی ام مرداد ماه همان سال تحت شماره 53284 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید و رتبه 53 را از منظر فروش در بین کل شرکت های ایرانی کسب نموده است این شرکت با استعانت از حضرت باری تعالی و با برخورداری از سرمایه انسانی مجرب و متخصص صنعت توزیع، در سراسر کشور به عنوان طلایه دار پخش دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی، با رعایت بالاترین استانداردهای صنعت پخش، فعالیت می نماید. شرکت پخش رازی با در اختیار داشتن حدود 1000 نفر سرمایه انسانی، یک انبار مرکزی، 20 مرکز توزیع مجهز و برخورداری از ناوگان عظیم حمل و 

تماس با ما

  • تلفن : 66706812
  • نمابر : 66746309
  • info@razico.ir
  • تهران ، خیابان جمهوری اسلامی ، خیابان مسعود سعد ، پلاک 29 کد پستی: 1131685811 صندوق پستی: 363-11495