شرکت پخش رازی|نمایش جزییات خبر

حضور حداکثری در انتخابات، کمک به تعیین سرنوشت جمعی ایرانیان و صنف داروسازان

حضور حداکثری در انتخابات، کمک به تعیین سرنوشت جمعی ایرانیان و صنف داروسازان
رئیس انجمن داروسازان با بیان این که فاصله زمانی میان پسابرجام و چشم انداز 1404 مقطع زمانی حساس و سرنوشت سازی است، خواستار مشارکت حداکثری مردم و به ویژه جامعه داروسازی کشور در انتخابات پیش رو شد

به گزارش گروه علمی ایرنا از انجمن داروسازان ایران، دکتر رهبر مژدهی آذر در جلسه هم اندیشی داروسازان ایران تاکید کرد: کشور با مشکلات متعددی روبه رو است که مهمترین آنها رکود اقتصادی و بیکاری است که حتی گریبانگیر اقشار تحصیل کرده نظیر داروسازان شده است. مسلما معضلات اقتصادی جامعه، جز با اطلاح رویکردهای سیاستگذاران بهبود پیدا نخواهد کرد.
وی افزود: از آنجا که هر یک از افراد این مملکت یک رأی دارد، گذشته از جایگاه اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی و فارغ از نوع و میزان تحصیلات، تک تک اعضای کشور می توانند در سرنوشت آینده خود و مملکت دخالت داشته باشند و این همان جایی است که می توانیم در سرنوشت خود و فرزندان خود دخالت کنیم.
مژدهی آذر گفت: جامعه داروسازی کشور با جدیت تمام وظایف حوزه دارو اعم از تولید، تحقیق، توزیع، صادرات و حتی کشف و ابداع روش های جدید دارویی را برعهده دارند، حضور حداکثری آنها در پای صندوق های رای می تواند به سرنوشت جمعی مردم ایران و سرنوشت صنفی داروسازان کمک شایانی کند.
رئیس انجمن داروسازان ضمن تاکید بر لزوم اطلاع رسانی صحیح از مباحث حوزه داروسازی ادامه داد: دانشجویان حوزه داروسازی در ادوار مختلف نشان داده اند که از موثرترین حوزه های دانشجویی هستند و تقاضا دارم با حضور حداکثری خود یک حماسه دانشجویی در کشور رقم بزنند.

**آینده شغلی داروسازان
وی با اشاره به بحث تقاضای شغل از سوی دانش آموختگان داروسازی ادامه داد: بحث آینده شغلی دانشجویان داروسازی موضوع بسیار مهم است که ما در مکاتبات مختلف، هشدار های مرتبط با این موضوع را در اختیار مسئولین وزارت بهداشت قرار داده ایم، بی شک توجه به موضوع آینده شغلی داروسازان نیازمند توجه بیشتر مراجع قانونگذاری است.

**تراکم داروسازان در تهران
مژدهی آذر ادامه داد: موضوع بسیار مهم در بحث داروسازی، تراکم داروسازان در تهران است. این موضوعی است که به وضوح می تواند شیب تسهیلات و امکانات به سمت شهرهای بزرگ را نشان دهد.
رئیس انجمن داروسازان ایران در توضیح بروز چنین وضعیتی، گفت: وقتی برای داروسازان در مناطق محروم و مرزی کشور، هیچ امتیازی قائل نشده ایم، قدر مسلم همه دوست دارند به تهران بیایند و این عادلانه نیست.
مژدهی آذر گفت: مدیران شرکت های دولتی و عمومی انتصابی هستند. عمده تجربیات شکل گرفته در حوزه مدیریت دولتی نشان دهنده این واقعیت است که به طور میانگین عمر مدیریتی مدیران این بخش کمتر از سه سال است و به همین جهت انگیزه های مدیران بیشتر متمرکز بر برنامه هایی است که نتیجه اجرای آن ها در طول دوره مدیریت شان به مرحله ظهور و بروز برسد.
وی اضافه کرد: ضمن اینکه دوره های کوتاه مدیریتی به نوبه خود باعث تغییر دستورالعمل های اجرایی، تغییر برنامه ها و استراتژی ها و تغییر مدیران میانی در بنگاه های غیرخصوصی می شود که به دنبال آن برهم ریختن برنامه ریزی میان و بلندمدت و حتی گاهی کوتاه مدت اجتناب ناپذیر است و این موضوع باعث می شود تصمیم گیری ها در این بنگاه ها بیشتر به شکل عکس العمل آنی و در تقابل با رخدادها و بدون بررسی پیامدها صورت پذیرد.

**داروخانه ویترین نظام سلامت است
مژدهی آذر با تاکید بر این موضوع که داروخانه، ویترین نظام سلامت است، اظهار کرد: در بسته های نوین سلامت، جایگاه مناسب و در خور برای داروسازان و همچنین تعرفه های ویژه ایشان دیده نشده و امیدواریم در سال آینده شاهد عدالت در حوزه سلامت باشیم.

**ضرورت حضور نماینده داروسازان در مجلس
وی تاکید کرد: داروسازی نوین در ایران از زمان امیرکبیر و تاسیس دارالفنون یعنی سال 1850 قدمت دارد و انجمن داروسازان بیش از 70 سال در ایران فعالیت کرده است ولی نظام سیاستگذاری و قانونگذاری کشورمان از حضور یک نماینده داروساز محروم بوده است.
مژدهی آذر ادامه داد: وجود یک نماینده از جامعه داروسازان در مجلس خصوصا در کمیسیون بهداشت یا کمیسیون اجتماعی می تواند منجر به تغییر زاویه دید ها در تصمیم گیری ها شود.
وی گفت: موضوعات حوزه دارو موضوعات مختص یک صنف نیست، بلکه همه آحاد جامعه به نوعی با آن مواجهه دارند. اصلاح قانون مقررات دارویی 1334، قانون سازمان غذا و دارو، قانون مواجهه با قاچاق دارو، قانون رصد کالاهای سلامت محور، قانون تعرفه گذاری، قانون حمایت از مردم مناطق محروم، قانون دخانیات و دهها موضوع دیگر می تواند جزو دستور کار نمایندگان داروسازان در مجلس باشد. همچنین مباحث اجتماعی نظیر امداد و نجات، سوانح رانندگی، بهزیستی حمایت های توانبخشی نیز می تواند در نقش داروسازان حائز اهمیت باشد.

**بلوغ رفتار سیاسی
در ادامه دکتر سید مهدی سجادی، دبیر انجمن داروسازان با اشاره به ضرورت مشارکت حداکثری مردم اضافه کرد: موتور محرکه جامعه در حوزه قانونگذاری، بلوغ رفتار سیاسی است که در انتخابات نمود پیدا می کند. انتخابات پرشور بیانگر اراده مردم برای تعیین سرنوشت خود است. این حق و نعمتی است که خداوند متعال برای هر انسان قائل شده است و فرایند بهره برداری از آن در نظام سیاسی، مسیر انتخابات است که بر اساس عبرت از گذشته و امید به آینده شکل می پذیرد.
سجادی تصریح کرد: امروز بیش از گذشته بهره برداری از پتانسیل و تجربه شکل گرفته در تشکل ها و انجمن ها می تواند به کمک سیاستگذاران و قانونگذاران بیاید.
وی افزود: قیمت نفت کاهش پیدا کرده و درآمد سالانه کشور حدود 100 میلیارد دلار پایین تر آمده است، بنابراین ضرورت کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری بیش ازگذشته باید مد نظر قرار گیرد. زمان، زمان آزمون و خطا وهدر دادن بودجه های بسیار محدود کشور علی الخصوص در حوزه سلامت نیست.

**حاصل برجام باید در سبد سلامت مردم قابل لمس باشد
سجادی با اشاره به بحث برجام گفت: حاصل برجام باید باعث تحول در نظام دارویی و بهداشت و درمان کشور شود و قطعا حضور حداکثری مردم در انتخابات می تواند بنیان های رفتارهای سیاسی مبتنی بر جامعه مدنی را تقویت کرده و مطالبات مردم نظیر بهبود خدمات حوزه سلامت را به صورت یک مسیر قانونمند به مراجع قانونگذار و سیاستگذار هدایت کند.
وی ادامه داد: مردم توقع دارند به پاس صبر و استقامت شان در دوره تحریم، حداقل حوزه بهداشت و درمان با تمرکز بر بحث پیشگیری و تامین رفاه دستخوش تحولی شود که سیگنال های آن را در زندگی روزمره خودشان لمس کنند.
دبیر انجمن داروسازان با تاکید بر این نکته که سال هاست بزرگ ترین مشکل حوزه سلامت نداشتن منابع پایدار و دغدغه تامین آن است، گفت: از مجلس آینده انتظار داریم منابع حوزه سلامت را به اما و اگر وابسته نکند و یکبار برای همیشه تصمیم بگیرند و موضوع سلامت مردم را حل کنند. هر سال شاهد عقب افتادن پرداختی سازمان های بیمه گر هستیم. هرچند تفاهم نامه ای میان سازمان تامین اجتماعی و بانک رفاه به عنوان عامل سوم منعقد شده است که نوید بخش و امید است اما معضل کمبود نقدینگی داروخانه ها، مسئله ای فرای این مسائل است.

**حوزه بهداشت و درمان نیازمند 'برجام داخلی' است
سجادی ادامه داد: کشور برای رسیدن به رشد هشت درصدی اقتصاد که مورد نظر دولت یازدهم است، سالانه به 45 تا 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی نیاز دارد و این موضوع نیازمند همراهی مراجع قانون گذاری است.
دبیر انجمن داروسازان با اشاره به الزامات جذب سرمایه گذار خارجی در حوزه سلامت تاکید کرد: سرمایه گذار خارجی باید به واسطه برآیند سیگنال های دریافتی از ایران به این نقطه برسد که در صورت سرمایه گذاری در ایران، با انبوهی از مقررات و قوانین و آئین نامه ها محصور و محدود نخواهد شد و می تواند با اطمینان خاطر از ثبات رویکردها و قوانین نسبت به برنامه ریزی برای کسب و کار خود اقدام کند.

**خصوصی سازی در حوزه سلامت
سجادی ادامه داد: همه دنیا به این نتیجه رسیده اند که دولتی بودن یک صنعت، یعنی مرگ خلاقیت، نوآوری و بهره وری. به همین جهت از سوی مراجع قانونگذار و سیاستگذار، ریل گذاری هایی برای رهایی از هویت دولتی ترتیب داده شده که متاسفانه در کشور ما به شکل ابتر و ناقص به این موضوع پرداخت شده است و بیشتر خصوصی سازی به معنای شبه دولتی سازی است.
به گفته سجادی، رهایی از هویت وابسته به نفت در صنعت دارو که سال ها است به عنوان یک معضل در این صنعت معرفی شده است، تنها با جذب سرمایه گذاری خارجی در بخش دارو محقق می شود.
سجادی افزود: اگر به دنبال رقابت پذیری صنعت و تمرکز بر توسعه صادرات هستیم باید به سمت رویکرد خصوصی سازی بین المللی، البته با رعایت اصول منافع ملی و حفظ خطوط قرمز پیش رویم.
وی در پایان با تاکید مجدد بر ضرورت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات اضافه کرد : قانون گرایی و اخلاق، پیش زمینه هرگونه توسعه و پیشرفت است. همه چیز در یک جامعه اسلامی که بر پایه های مبانی دینی شکل گرفته است، باید در پناه قانون و قانون گرایی و در چهار چوب اخلاق باشد و بهترین شکل برای اداره یک جامعه دینی، تاکید بر مشارکت حداکثری مردم است. 

N182/1394/12/3

۳ اسفند ۱۳۹۴ ۱۲:۵۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

درباره ما

در شانزدهم تیرماه 1363 تاسیس و در تاریخ سی ام مرداد ماه همان سال تحت شماره 53284 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید و رتبه 53 را از منظر فروش در بین کل شرکت های ایرانی کسب نموده است این شرکت با استعانت از حضرت باری تعالی و با برخورداری از سرمایه انسانی مجرب و متخصص صنعت توزیع، در سراسر کشور به عنوان طلایه دار پخش دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی، با رعایت بالاترین استانداردهای صنعت پخش، فعالیت می نماید. شرکت پخش رازی با در اختیار داشتن حدود 1000 نفر سرمایه انسانی، یک انبار مرکزی، 20 مرکز توزیع مجهز و برخورداری از ناوگان عظیم حمل و 

تماس با ما

  • تلفن : 66706812
  • نمابر : 66746309
  • info@razico.ir
  • تهران ، خیابان جمهوری اسلامی ، خیابان مسعود سعد ، پلاک 29 کد پستی: 1131685811 صندوق پستی: 363-11495