شرکت پخش رازی|نمایش جزییات خبر

نقشه جامع بیماری سلیاک در کشور تهیه می شود

نقشه جامع بیماری سلیاک در کشور تهیه می شود
رئیس مرکز تحقیقات بیماری های مزمن و صعب العلاج دانشگاه تهران گفت: مطالعات متعددی در زمینه بیماری سلیاک در کشور انجام شده اما به طور جامع صورت نگرفته است بنابراین با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال تهیه نقشه جامع بیماری سلیاک در کشور هستیم.

به گزارش خبرنگار علمی، رامین حشمت روز پنجشنبه در اولین همایش سلیاک افزود: طرحی در مورد بیماری سلیاک در مرکز تحقیقات بیماری های مزمن و صعب العلاج در چند فاز تعریف شده که در حال انجام است.
وی با بیان اینکه در فاز اول یک سری کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی انجام شد، گفت: حدود هزار و 600 مقاله در زمینه سلیاک در کشور شناسایی شده است که تعداد زیادی از آنها به طور مستقیم با این بیماری مرتبط نبود بنابراین پس از بررسی مشخص شد که تنها 10 مقاله به طور خاص به سلیاک پرداخته است و از این میان فقط هفت مقاله دارای ارزش بالایی بود.
حشمت افزود: با بررسی این تحقیقات مشخص شد شیوع سلیاک در کشور از 4 دهم تا 1.1 دهم در مناطق مختلف متفاوت است؛ با انجام آزمایش خون مشخص شد 72 صدم درصد بزرگسالان کشور به سلیاک مبتلا هستند که با توجه به جمعیت کشور این میزان شیوع زیاد است بنابراین با این حساب شاید بیش از 600 هزار نفر در کشور به سلیاک مبتلا باشند.
رئیس مرکز تحقیقات بیماری های مزمن و صعب العلاج دانشگاه تهران گفت: فاز دوم این طرح تهیه دستورالعمل های اجرایی، تشخیصی، بیماریابی، ارجاع، مراقبت از بیمار سلیاکی، تهیه پروتکل های تشخیصی و درمانی و تهیه متون آموزشی بود که دستورالعمل جامع آن تدوین شده و امیدواریم به زودی تصویب شود.
وی افزود: مرحله بعدی این طرح مطالعه در مورد تولید محصولات بدون گلوتن بود زیرا در بسیاری موارد بیماران سلیاکی به سختی به موادغذایی بدون گلوتن دست می یابند از این رو درصدد تقویت و تولید دانش فنی برای تولید فرآورده های فاقد گلوتن که با ذائقه ایرانی سازگار باشد، برآمدیم.
متخصص اپیدمیولوژی ادامه داد: این اقدام با همکاری سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در حال انجام است، همچنین با همکاری سازمان هلال احمر نیز تلاش می کنیم تا شرکت های سازنده دارویی را تشویق به تولید داروهای فاقد گلوتن کنیم.
وی اظهار کرد: فاز بعدی این طرح بحث افزایش آگاهی و اطلاع رسانی در خصوص سلیاک است که قصد داریم از طریق برگزاری همایش ها، تهیه کتاب و بروشور این کار را انجام دهیم.
حشمت در ادامه به وضعیت شیوع بیماری سلیاک در دنیا اشاره کرد و گفت: شیوع این بیماری در نقاط مختلف دنیا متفاوت است به عنوان مثال در کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند چین و ژاپن از آنجایی که مصرف گندم پایین است، این بیماری شیوع ندارد اما در برخی کشورهای آفریقایی که ازدواج فامیلی در آنها زیاد و مصرف غلات بالا است، بسیار شایع است به طوری که 6 درصد جمعیت این کشورها بیماری سلیاک دارند.
وی افزود: به طور میانگین در دنیا حدود یک درصد یعنی از هر 100 نفر یک نفر به بیماری سلیاک مبتلا هستند.
سلیاک یک نوع بیماری است که فرد به انواع غلات مانند گندم، جو، چاودار و گاهی جو دو سر آلرژی دارد و مصرف آنها موجب اسهال، استفراغ، لاغری و برخی علائم دیگر در فرد می شود.
اولین همایش بیماری سلیاک با حضور متخصصان این رشته در پژوهشکده بیماری های گواهش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد. 
                           N142/1394/12/1                                                    

۱ اسفند ۱۳۹۴ ۱۱:۰۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

درباره ما

در شانزدهم تیرماه 1363 تاسیس و در تاریخ سی ام مرداد ماه همان سال تحت شماره 53284 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید و رتبه 53 را از منظر فروش در بین کل شرکت های ایرانی کسب نموده است این شرکت با استعانت از حضرت باری تعالی و با برخورداری از سرمایه انسانی مجرب و متخصص صنعت توزیع، در سراسر کشور به عنوان طلایه دار پخش دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی، با رعایت بالاترین استانداردهای صنعت پخش، فعالیت می نماید. شرکت پخش رازی با در اختیار داشتن حدود 1000 نفر سرمایه انسانی، یک انبار مرکزی، 20 مرکز توزیع مجهز و برخورداری از ناوگان عظیم حمل و 

تماس با ما

  • تلفن : 66706812
  • نمابر : 66746309
  • info@razico.ir
  • تهران ، خیابان جمهوری اسلامی ، خیابان مسعود سعد ، پلاک 29 کد پستی: 1131685811 صندوق پستی: 363-11495