شرکت پخش رازی|نمایش جزییات خبر

گونه جانوری شنگ اوراسیایی در لنجان اصفهان مشاهده شد

گونه جانوری شنگ اوراسیایی در لنجان اصفهان مشاهده شد
برای اولین بار گونه جانوری «شنگ» اوراسیایی؛ زمستان امسال در لنجان از توابع استان اصفهان دیده شد.

شنگ جانوری گوشتخوار از خانوادهٔ راسویان و جنس سمورهای آبی است که در جوار آب های شیرین زیست می کند؛ این حیوان دارای بدنی دراز و باریک و دم بلند و سر مسطح، پوزه کوتاه و رنگ قهوه ای است و طول بدن آن تا ۷۵ سانتی تر و طول دم آن تا ۵۰ سانتیمتر می رسد.
محمد محمدی رئیس اداره محیط زیست شهرستان لنجان روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: چندی پیش خبری مبنی بر مشاهده شنگ در حوضچه های قایق رانی ذوب آهن توسط محیط بانان به ما رسید که با بررسی های دقیق مشخص شد که این خبر صحت دارد و دو شنگ اوراسیایی در این حوضچه ها به سر می برند.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان لنجان با بیان اینکه شنگ ها از خانواده راسوهاست و بیشتر در مناطقی نظیر استان های شمالی کشور و کردستان و خوزستان یافت می شوند خاطرنشان کرد: این جانور گونه شاخص سمورهای آب شیرین است.
وی در خصوص تهدیدات مربوط به این گونه کمیاب گفت: شنگ های اوراسیایی به خاطر پوست بسیار زیبا و ارزشمندی که دارند شکارمی شوند و همین موضوع زندگی آنها را تحت شعاع قرار داده است.
محمدی در پایان صید بی رویه ماهیان رودخانه ها را از دیگر تهدیدات این آبزیان برشمرد و یادآور شد: بدلیل صید بی رویه ماهیان و تخریب زیستگاه های رودخانه ای و تالابی ایران شنگها ناگزیر به استخرهای پرورش ماهی روی می آورند که همین موضوع نیز شنگ ها را با خطر مرگ توسط استخرداران روبه رو می کند.
محمدی همچنین از مشاهده و عکسبرداری از گروهی پرنده چنگر اوراسیایی در دریاچه قایقرانی ذوب آهن شهرستان لنجان خبر داد.
وی با بیان اینکه چنگر از جمله پرندگان بومی و فراوان ایرانی است که زمستان ها به تعداد خیلی زیاد در تالاب های ایران دیده می شود ، افزود :اندازه چنگر 37 سانتی متر است؛ پرنده ای آبزی به رنگ سیاه یکدست که در ناحیه سر و گردن پررنگ تر و براق تر است که رنگ سیاه و منقار و سپر سفیدش شناسایی آن را بسیار راحت می کند.
وی گفت : این گونه پرنده پاهای سبز زیتونی و چشم های قرمزی دارد و از چنگر نوک سرخ به وسیله اندازه بزرگتر ، جثه پرتر ، سپر پیشانی و منقار سفید مشخص می شود .
وی تصریح کرد:در پرواز نوک سفید شاهپرهای ثانوی بالش به صورت خط سفیدی نمایان است.
به گزارش ایرنا تالاب گاوخونی هنگام پرآبی و نیز کرانه های آبی حوضه زاینده رود و شماری دیگر از آبگیرهای استان اصفهان همه ساله پذیرای پرندگان مهاجر در زمان کوچ از مناطق سردسیر شمالی به سمت نواحی گرم جنوبی است.
شهرستان لنجان با 245 هزار نفر جمعیت در 45 کیلومتری جنوب غربی اصفهان قرار دارد.

N346/1394/12/18

۱۸ اسفند ۱۳۹۴ ۱۲:۰۳

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

درباره ما

در شانزدهم تیرماه 1363 تاسیس و در تاریخ سی ام مرداد ماه همان سال تحت شماره 53284 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید و رتبه 53 را از منظر فروش در بین کل شرکت های ایرانی کسب نموده است این شرکت با استعانت از حضرت باری تعالی و با برخورداری از سرمایه انسانی مجرب و متخصص صنعت توزیع، در سراسر کشور به عنوان طلایه دار پخش دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی، با رعایت بالاترین استانداردهای صنعت پخش، فعالیت می نماید. شرکت پخش رازی با در اختیار داشتن حدود 1000 نفر سرمایه انسانی، یک انبار مرکزی، 20 مرکز توزیع مجهز و برخورداری از ناوگان عظیم حمل و 

تماس با ما

  • تلفن : 66706812
  • نمابر : 66746309
  • info@razico.ir
  • تهران ، خیابان جمهوری اسلامی ، خیابان مسعود سعد ، پلاک 29 کد پستی: 1131685811 صندوق پستی: 363-11495