اخبار

توصیه‌های تغذیه‌ای برای ایام نوروز /شهروندان مراقب سلامتی خود باشند

توصیه‌های تغذیه‌ای برای ایام نوروز /شهروندان مراقب سلامتی خود باشند
متخصصان تغذیه بر این باورند که زیاده روی در مصرف شیرینی و شکلات در ایام نوروز همانند سایر مواقع می تواند باعث بروز مشکلاتی برای سلامت می شود.

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی اهواز، بی شک بر کسی پوشیده نیست که سلامتی برترین نعمتی است که خداوند متعال در اختیار انسان قرار داده است. همچنین تامین سلامت خانواده به ویژه در ایام نوروز که اکثر خانواده ها برای ایجاد فضای شاد در هنگام تعطیلات عید خود هستند بیش از پیش حائز اهمیت است.

با توجه به اینکه دید و بازدید ها در این ایام افزایش می یابد و خانواده ها به رسم همه ساله از میهمانان خود با آجیل و شیرینی پذیرایی می کنند، بهتر است برنامه غذایی همچون سایر زمان ها تنظیم شود و تنقلات به ویژه آجیل و مغزها به عنوان میان وعده و در مقدار متعادل مصرف شود اما می توان با رعایت اصول تغذیه مناسب حجم مواد غذایی را در وعده های اصلی کاهش داد.

ناگفته نماند که ناشتا یا همان صبحانه، مهمترین وعده غذایی است که برای سلامت و تندرستی افراد محسوب می شود و افراد بهتر است در ایام تعطیل شب ها زودتر بخوابند تا صبح بتوانند با شادابی از خواب برخیزند و صبحانه کاملی شامل مقادیر مناسبی نان، شیر، پنیر، گردو و غیره مصرف کنند.

البته کارشناسان و متخصصان تغذیه بر این باورند که زیاده روی در مصرف شیرینی و شکلات در ایام نوروز همانند سایر مواقع می تواند باعث بروز مشکلاتی برای سلامت می شود، همچنین در کودکان زیاده روی در مصرف تنقلات، شیرینی و شکلات در این ایام اغلب موجب بروز مشکلات گوارشی از قبیل درد معده، تهوع و استفراغ خواهد شد..

البته نباید از این نکته غافل شد که مشکل شایع دیگری که در نتیجه مصرف بیش از حد شیرینی و شکلات در کودکان ایجاد می شود. مشکلات دندانی است به ویژه اگر پس از هر بار مصرف به بهداشت دندان ها و مسواک زدن توجه نشود.

همچنین در مورد افراد بزرگسال نیز زیاده روی در مصرف می تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی، افزایش انرژی دریافتی و در نتیجه اضافه وزن در این ایام خواهد شد.

به گفته کارشناسان تغذیه افرادی که مبتلا به قند خون و یا چربی خون بالا هستند زیاده روی در مصرف باعث اختلال در وضعیت سلامت آنها می شود.

همچنین این افراد حتما می بایست از مصرف بیش از اندازه غذاهای پرچرب و سرخ کردنی، پرهیز کنند و در مقابل میوه ها و سبزی ها را به میزان کافی مصرف کنند

البته نیاز بدن به مایعات نیز می بایست به میزان مناسب و کافی تأمین شود که مایعاتی همچون آب و دوغ می تواند این نیاز را به خوبی فراهم کند و به همین دلیل برای برخورداری از تعطیلات همراه با آرامش و سلامتی از مصرف مواد غذایی که سلامتی را تهدید می کند خودداری کرد.

N314/1394/12/16

۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ۱۰:۲۵
تعداد بازدید : ۲,۶۶۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید