شرکت پخش رازی|نمایش جزییات خبر

نگهداری دارو های غیر قابل استفاده در منزل نادرست و خطرناک است

نگهداری دارو های غیر قابل استفاده در منزل نادرست و خطرناک است
کارشناس تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه گفت: برای جلوگیری ازضرر رسانی داروهای غیر قابل استفاده به دیگران آنها را به شکل صحیحی از بین ببرید.

کارشناس تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه همدان تاکید کرد:

نگهداری دارو های غیر قابل استفاده در منزل نادرست و خطرناک است

کارشناس تجویز و مصرف منطقی داروی دانشگاه گفت: برای جلوگیری ازضرر رسانی داروهای غیر قابل استفاده  به دیگران آنها را به شکل صحیحی از بین ببرید.

به گزارش ایفدونا - Ifdona ،

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان: دکتر مجید حنیفه اظهار کرد: در خیلی از موارد پس از مراجعه به پزشک و دریافت دارو، داروهای تجویز شده تا انتها مصرف نمی شوند . ودرمنزل در محلی به نام قفسه دارویی و یا جعبه‌های دارویی، در آشپزخانه و یا یخچال جمع آوری و انبار می شود که این امر بسیار خطرناک و نادرست است.

وی با اشاره به اینکه داروخانه ها به هیچ عنوان مجاز به تحویل گرفتن داروی مصرف نشده از بیماران نیستند افزود:  گاهی اوقات مراکز هلال احمر وظیفه جمع‌آوری داروهای بدون استفاده را بر عهده می گیرند.

حنیفه تاکید کرد: اگر چه داروها نقش موثری در درمان بسیاری از بیماری ها دارند ولی زمانیکه نیازی به آنها نباشد ضروری

کارشناس نظارت بردارو دانشگاه روشهای ساده ای برای دور ریختن دارو از طریق زباله را برای شهروندان بیان کرد و افزود: داروها را بدون خرد کردن قرصها و کپسول‌ها، از بسته بندی خارج و با مواد ناخوشایندی مانند تفاله چای مخلوط کنید و با قرار دادن در کیسه پلاستیکی در بسته ان را در سطل زباله بیندازید. همچنین مخلوط حاصل را می توانید در قوطی حلبی خالی یا دیگر ظرف‌های مشابه بریزید تا از نشت دارو یا ریختن آن به بیرون از سطل زباله جلوگیری شود.

 شربت‌ها و سوسپانسیونها را در فاضلاب ریخته و بطری آنرا در زباله دان بیندازید، قبل از دور انداختن بطری خالی دارو، دستور مصرف روی آنرا برای جلوگیری از مصرف نابجا مخدوش کنید.

 چنانچه شرکت سازنده دارو، روشی را برای معدوم سازی دارو روی بسته بندی آن ذکر کرده است باید بر اساس آن عمل کنید.

داروها را به آشنایان خود ندهید چراکه پزشک براساس سابقه بیماری شما دارو را تجویز کرده است و دارویی که برای شما موثر بوده است چه بسا برای دیگری خطرناک باشد.

تعداد کمی از داروها ممکن است ذاتا خطرناک باشند یا بامصرف فقط یک دوز در فردی که دارو به اوتعلق ندارد، کشنده باشند. برای جلوگیری از مصرف این مواد توسط کودکان، حیوانات خانگی یا دیگر افراد به محض اینکه دیگر مورد نیاز نباشند باید سریعتر از طریق فاضلاب دور ریخته شوند مانند چسب پوستی فنتانیل که برای تسکین درد مصرف می شود و باید به محض پایان مدت مصرف آنرا داخل فاضلاب توالت انداخت تا از مصرف اتفاقی آن جلوگیری شود.  فنتانیل، مورفین، بویژه نورفین، متیل فنیدیت، مپریدین، دیازپام، متادون، هیدرو مور فون، اکسی مورفون و اکسی کودون از مسکن های مخدر هستند که در این دسته قرار دارند.

اگر راه صحیح دور ریختن دارو را نمی دانید از یک دارو ساز سوال کنید.

N304/1394/12/16

 

 

۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ۰۹:۳۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

درباره ما

در شانزدهم تیرماه 1363 تاسیس و در تاریخ سی ام مرداد ماه همان سال تحت شماره 53284 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید و رتبه 53 را از منظر فروش در بین کل شرکت های ایرانی کسب نموده است این شرکت با استعانت از حضرت باری تعالی و با برخورداری از سرمایه انسانی مجرب و متخصص صنعت توزیع، در سراسر کشور به عنوان طلایه دار پخش دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی، با رعایت بالاترین استانداردهای صنعت پخش، فعالیت می نماید. شرکت پخش رازی با در اختیار داشتن حدود 1000 نفر سرمایه انسانی، یک انبار مرکزی، 20 مرکز توزیع مجهز و برخورداری از ناوگان عظیم حمل و 

تماس با ما

  • تلفن : 66706812
  • نمابر : 66746309
  • info@razico.ir
  • تهران ، خیابان جمهوری اسلامی ، خیابان مسعود سعد ، پلاک 29 کد پستی: 1131685811 صندوق پستی: 363-11495