شرکت پخش رازی|نمایش جزییات خبر

انحصار معمولا برای تشویق تولید داخلی صورت می‌گیرد

انحصار معمولا برای تشویق تولید داخلی صورت می‌گیرد
معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفت:گاهی اوقات واردات را محدود می کنیم تا از تولید حمایت کنیم. این موارد معمولا زمان بندی طولانی ندارد.

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو:

انحصار معمولا برای تشویق تولید داخلی صورت می‌گیرد/شرکت های وارداتی باید در زمینه تولید هم ورود و رشد کنند/کشور ما عضو PICS ( دستگاه بازرسی بین المللی) خواهد شد

معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو گفت:گاهی اوقات واردات را محدود می کنیم تا از تولید حمایت کنیم. این موارد معمولا زمان بندی طولانی ندارد. 

 

به گزارش ایفدونا، دکتر دیناروند  می‌گوید: "وزارت بهداشت هیچ زمان به زبان آوردن واژه "تولید نما" را برای شرکت داخلی مربوطه نمی‌پذیرد. هرگز چنین اعتقادی نداریم که شخصی یک شرکت دارویی را تولید‌نما بخواند. این رقابت‌ها و دعواهای بین شرکت هاست که  همدیگر را متهم می‌کنند. برخی شرکت‌ها هم  تولیدی هستند و هم وارداتی." چندی پیش رئیس سازمان غذا و دارو در دفتر یکی از نشریات حضور یافت که بخشی از آن به چاپ رسید در ادامه بخش دوم این  گفت و گو را می خوانید.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص شرکت های داروساز گفت: تولید مراحل مختلفی دارد. در داروسازی وقتی می‌گوییم تولید؛ معمولاً به معنای خط فرمولاسیون است به صورتی که ماده اولیه آن خریداری می شود و توسط شرکت داروسازی به شکل نهایی دارو فرموله می شود. در مورد شرکت دانمارکی هم قرار است در ایران سرمایه گذاری کند همین گونه است ماده اولیه هورمون رشد یا انسولین را وارد می کند و در داخل تولید را انجام می دهد.حالا اگر کسی به این بگوید  بسته بندی خیلی با داروسازی آشنا نیست.

دکتردیناروند تصریح کرد: حتی فعالیت شرکت هایی نیزکه صرفا عملیات بسته بندی را انجام می دهند برای کشور فوایدی دارد. اگر اجازه این کار(بسته بندی دارو) داده نشود همچون حال حاضر باید به واردات صرف بپردازیم. در حالی که به نفع ماست که بسته بندی این دارو در داخل کشور صورت گیرد. زیرا سطح اشتغال را افزایش داده  و در آینده، کشور را به سمت تولیدات دارو سوق می دهد. البته خیلی بهتر است که ماده اولیه هم در داخل تولید شود و مطمئناً  ما صبر نمی‌کنیم و در تلاشیم که این اتفاق بیفتد. 

او خاطرنشان کرد: بازار ما به صورت انحصاری در اختیار هیچ شرکتی نخواهد بود. در آینده شرکت های دیگری تلاش می کنند و حتی ماده اولیه را تولید کرده و به طور کامل این دارو تولید داخل  خواهد شد. وی درباره شرکت دانمارکی اعلام کرد که  این شرکت قرار است 70 میلیون یورو سرمایه گذاری کرده ، کارخانه ای احداث می کند و در کنار آن حدوداً 100 شغل ایجاد خواهد شد. بنابراین در آینده خط تولید آن در داخل راه اندازی می‌شود. او افزود: ما امتیاز  ویژه ای به یک شرکت خاص ندادیم. این شرکت در حال حاضر داروهای خود را وارد می کند،  در 10 سال گذشته نیز  این شرکت به ایران واردات داشته. او اظهار داشت: قبول دارم که این خط تولید کامل نیست زیرا ماده اولیه اش در کشور تولید نمی شود.

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این پرسش که چرا  به یک شرکت خاص که فورمولاسیون را در کشور انجام می دهد برچسب تولید نما زده می شود؟ وزارت بهداشت هیچ زمان به زبان آوردن واژه "تولید نما" را برای شرکت داخلی مربوطه قبول ندارد که شخصی این شرکت را تولید‌نما بخواند و ما هرگز چنین اعتقادی نداریم. این رقابت‌ها و دعواهای بین شرکت هاست که  همدیگر را متهم می‌کنند. برخی شرکت ها هم  تولیدی هستند و هم وارداتی. آن جایی که دارو تولید می کنند تولید کننده و در جایی که وارد می کنند واردکننده نام دارند. تولید نما نداریم ومفهوم آن را متوجه نمی شویم!

دکتر دیناروند در پاسخ به این پرسش که با توجه به وضعیت رقابت ها در کشور شما معتقدید که فقط انحصار باید در دست یک شرکت خاص باشد، یا تمامی شرکت ها را تشویق می کنید که وارد بازار شوند، گفت: انحصار معمولا برای تشویق تولید داخلی صورت می‌گیرد. گاهی اوقات یک شرکت تلاش کرده و دارویی را در داخل تولید کرده یک دوره انحصار برای آن در نظر می گیریم. برای اینکه سرمایه گذاری که  صورت گرفته به  شرکت بازگردد، اما برای واردات هیچ گاه انحصار نداریم. برای واردات دارو ترجیح می‌دهیم به جای یک وارد کننده ، تعداد واردکننده داشته باشیم. در رقابت نیز می‌توانیم به راحتی قیمت دارو را پایین بیاوریم.

دکتر دیناروند در ادامه افزود: برای تولید؛ محدودیت تولید کننده وجود ندارد. برخی اوقات دوره انحصار برای تولید کننده  را نیز در نظر گرفتیم. گاهی اوقات واردات را محدود می کنیم تا از تولید حمایت کنیم. این موارد معمولا زمان بندی طولانی ندارد.

او تصریح کرد: محدودیت واردات برای حمایت از تولید داخل سیاستی است که در چارچوب سیاست های کلی نظام صورت می‌گیرد و شالوده این کار اقتصاد مقاومتی است؛ برای اینکه به داشته ها و توانمندی های خودمان اتکا کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: اینکه که اگر ما یک تولید را حمایت کنیم بگویند انحصار ایجاد کردیم را قبول ندارم. در کنار آن باید یک تولید کننده دیگر راه بیفتد  (‌نه واردات)  گاهی اوقات  برخی شرکت ها می‌گویند به ما اجازه بدهید تا دو سال وارد کنیم پس از آن خط تولید را راه اندازی می ‌کنیم اما این راه اندازی خط تولید سالها به طول  می انجامد  و 2 سال به 5 سال و یا ده سال تبدیل می شود.

 او افزود:  این  جریان را قبول نداریم. کسانی که برای تولید داخلی در سالهای آینده اجازه واردات گرفتند باید به قول خود وفادار باشند.

 رئیس سازمان غذا و دارو در پاسخ به این پرسش که آیا شما معتقدید که نباید در رسانه ها از شرکت و یا داروی خاصی نام برد، گفت: درست است. نام بردن از یک شرکت خاص اشتباه است. البته نام بردن دارو مشکلی ندارد زیرا اسامی ژنریک است. نام بردن شرکت‌ها به نوعی تبلیغ محسوب می شود. نه به ضرر شرکت ها و نه به نفع‌شان نباید سخن گفت!

دکتردیناروند تاکید کرد: یک مدت زمان محدود اجازه می‌دهیم که واردات قطع شود و تولید جایگزین آن شود. بنده به این موضوع سخت گرفتم زیرا شرکت ها باید مدت زمانی را که به آنها اجازه فعالیت داده شده قول خود را عملی کنند.

او اضافه کرد: شرکت های  وارداتی باید در زمینه تولید هم ورود و رشد کنند و  تولیدات خود را در کشور آغاز کنند تا به سطح شرکت های برتر جهان برسند. آرزوی ماست که کشورهایی که بخشی از تکنولوژی خود را از خارج وارد می‌کنند دست به زانوی خود بگیرند و برخیزند.

او تاکید داشت: سخت ‌گیری ما به واردات صرفا برای همین موضوع است. اینکه این شرکت ها توان تولید داخلی خود را بالا ببرند ومجبور شوند در داخل کشور تولید کنند. این ایده آل است. به نفع ماست که تولید کنندگان متعدد داشته باشیم. نباید تنها یک تولید کننده داشته باشیم ، این به ضرر کل جامعه است. باید افتخار کنیم که بر تعداد تولید کنندگان افزوده می شود. بنده دست کسانی که در تولید سرمایه گذاری می کنند را شخصا می بوسم. باید کمک کنیم و از تولید حمایت کنیم.

دکتردیناروند در خصوص واردات ریتوکسی مب گفت: ریتوکسی مب از هند وارد می شده که با تولید آن در داخل امسال واردات آن از خارج محدود شده است .سهم بازار ده درصدی است.

او در پاسخ به این پرسش که چند شرکت در داخل ایران دارای 
GMP هستند، گفت: شرکت های دارو سازی مجوز تولید دارند. اما به علت اینکه ضوابط GMP  روز به روز سخت گیرانه تر می شود و کشور  ما عضو PICS ( دستگاه بازرسی بین المللی) خواهد شد؛ ما مجبوریم ضوابط خود را ارتقا بدهیم و سختگیرانه عمل کنیم. ضوابط جدید ما به صورتی است که برخی از شرکت ها هنوز نتوانسته اند گواهی GMP  بگیرند. به طور مثال بسیاری از کارخانه‌ها GMP  ندارند اما اجازه تولید  دارند به این کارخانه ها زمان می دهیم تا خودشان را اصلاح کنند تا گواهینامه  GMP  جدید را دریافت کنند. برخی شرکت ها  نیز  GMP دارند.GMP  برای یک کارخانه صادر نمی شود بلکه برای خط تولید صادر می شود. به طور مثال یک کارخانه 10 خط دارد  که برای 6 خط تولید آن GMP  دارد اما برای 4 تای دیگر ندارد.

او در پایان گفت: شرکت ها باید سطح کیفی خود را در یک زمانبندی مشخص (یک سال زمان)  ارتقا دهند تا
GMP  دریافت کنند. بعد از اتمام زمان داده شده، بازنگری صورت می گیرد و ممکن است آن خط تولید بسته شود. در حال حاضر 4 خط تولید بسته است زیرا نتوانسته اصلاحات مربوطه را انجام دهد.

 

N270/1394/12/10

۱۰ اسفند ۱۳۹۴ ۱۰:۴۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

درباره ما

در شانزدهم تیرماه 1363 تاسیس و در تاریخ سی ام مرداد ماه همان سال تحت شماره 53284 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید و رتبه 53 را از منظر فروش در بین کل شرکت های ایرانی کسب نموده است این شرکت با استعانت از حضرت باری تعالی و با برخورداری از سرمایه انسانی مجرب و متخصص صنعت توزیع، در سراسر کشور به عنوان طلایه دار پخش دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی، با رعایت بالاترین استانداردهای صنعت پخش، فعالیت می نماید. شرکت پخش رازی با در اختیار داشتن حدود 1000 نفر سرمایه انسانی، یک انبار مرکزی، 20 مرکز توزیع مجهز و برخورداری از ناوگان عظیم حمل و 

تماس با ما

  • تلفن : 66706812
  • نمابر : 66746309
  • info@razico.ir
  • تهران ، خیابان جمهوری اسلامی ، خیابان مسعود سعد ، پلاک 29 کد پستی: 1131685811 صندوق پستی: 363-11495