شرکت پخش رازی|نمایش جزییات خبر

رویکرد مدیریتی در خصوص سلامت مردان- دکتر نصیر دهقان*

رویکرد مدیریتی در خصوص سلامت مردان- دکتر نصیر دهقان*
پیشرفت های روزافزون دانش و تکنولوژی پزشکی، تغییر شیوه زندگی، ساختار فرهنگی و اجتماعی، تغییر الگوی بیماری ها، نیازهای پزشکی مردم و رشد شتابان جمعیت سبب شده تا ارایه خدمات درمانی با مشکلات و موانع جدیدی مواجه شود

در طی دهه های اخیر، سلامت مردان درکشورهای درحال توسعه تغییرات بسیاری کرده است. این مسئله به طور چشمگیر ناشی از تغییر در سبک زندگی اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی می باشد.
آمارها نشان می دهد که اغلب مردان نسبت به بررسی وضعیت سلامت خود سهل گیرتر بوده و در خصوص لزوم انجام معاینات ادواری مربوطه، از خود مقاومت نشان می دهند.
بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، امید به زندگی در زنان 76 سال و در مردان 72 سال گزارش شده است. همچنین لازم به نظر می رسد که پزشکان و به طور کلی گروه درمان به صورت مستمر در خصوص عوامل تهدید کننده سلامت مردان اطلاع رسانی نمایند.
با افزایش آگاهی در خصوص روش های پیشگیری و تشخیص زودهنگام بیماری های مرتبط با آقایان، فرمان سلامت فردی و احتماعی خود را در دست می گیرند.
دانش بسیاری از مردان در زمینه روابط جنسی، دستگاه تولید مثل، روش های جلوگیری از حاملگی، مراقبت های مورد نیاز خانم ها قبل و در حین دوران بارداری، حتی تغذیه کودک و البته عفونت های دستگاه تولید مثل اندک و قابل ارتقا است.
نیک می دانید که در راستای ارتقای سطح کیفیت زندگی، همه راه ها به آموزش و افزایش آگاهی اقشار جامعه ختم می شود.
مردان در برخورداری از سطح بالای دستیابی به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی نیازمند دسترسی به اطلاعات مراقبتی و خدمات بهداشتی ـ درمانی می باشند که البته متناسب با دوره های مختلف زندگی و نقش های متعدد خانوادگی و اجتماعی آنان ارائه می شود.
بنابراین لزوم تدوین و پیگیری اجرای استراتژی های خاص گروه های سنی مختلف به صورت یک نیاز اساسی احساس می شود.
همچنین می توان با الگوبردای صحیح از کشورهای پیشرو در امر سلامت مردان، به ' احداث کلینیک مردان ' در کشورمان اقدام کرد تا گروه های سنی مجزا بتوانند از خدمات تخصصی و ویژه بهره مند گردند.
یکی از محاسن ایجاد این کلینیک ها دستیایی به یک دایرتکوری دقیق و عظیم آماری در خصوص انواع بیماری ها و شکایات مراجعین به آنها و البته بهره گیری از آن در زمینه طراحی استراتژیک برنامه های بهداشتی-درمانی در سطح ملی می باشد.
پیشنهاد می شود که کمیته های اجرایی مراقبت از سلامت مردان در دانشگاه های علوم پزشکی نیز نقش نظارت، پایش و ارزیابی برنامه های سلامت مردان را با تشکیل جلسات مدون هدفمند در استان ها ایفا نمایند.

***نقش فرهنگ در استقرار موفق سیستم های مدیریت کیفیت
قبل از پرداختن به مفاهیم سیستم های مدیریت و کیفیت، لازم است به جایگاه و ارزش فرهنگ سازمانی و اجتماعی (اهداف بهبود کیفیت) اشاره و تأکید شود.
هر اجتماع انسانی دارای فرهنگ تعریف شده ای است که پتانسیل های رشد و ارتقاء آن در این فرهنگ نهفته است. فرهنگ سازی و آموزش جهت تغییر نگرش و باورهای اجتماعی، اگر مبنی بر احترام، مسئولیت پذیری و با استفاده از باورهای اعتقادی باشد، موجب پرهیز از تفرق، خودنگری و ریا می شود.
این فرهنگ سازی به مثابه قوی کردن ریشه های نهالی است که تنه آن با اصول و قواعد تعیین شده ای تنومند گردیده است. تنه درخت در واقع همان استانداردها، قواعد و نگرش سیستمی است که از اعضای متفکر سیستم یعنی انسان، انرژی و سکون پیش برنده ای را در زمینه اجرائی شدن دریافت کرده و خود را در برابر آفت ها و نیروهای بازدارنده مقاوم می نماید.
رفته رفته با رشد این نهال، درخت تنومندی ایجاد می شود. تنه درخت شاخه ها و برگ هایی خواهد داشت که از آن میوه هائی برای بهره مندی انسان ها به وجود می آید. این میوه ها همانا نتایج استقرار سیستم های مدیریت خدمات بهداشتی-درمانی هستند که با بهبود مستمر، با کیفیت مطلوبی به جامعه ارائه می گردند. با نگرش سازمانی و کل نگر به خدمات بهداشتی-درمانی در کشورمان، این ثمره در واقع دستیابی به سیستم مدیریت جامع (
Total Quality Management
) خواهد بود.


N184/1394/12/3

۳ اسفند ۱۳۹۴ ۱۳:۰۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

درباره ما

در شانزدهم تیرماه 1363 تاسیس و در تاریخ سی ام مرداد ماه همان سال تحت شماره 53284 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید و رتبه 53 را از منظر فروش در بین کل شرکت های ایرانی کسب نموده است این شرکت با استعانت از حضرت باری تعالی و با برخورداری از سرمایه انسانی مجرب و متخصص صنعت توزیع، در سراسر کشور به عنوان طلایه دار پخش دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی، با رعایت بالاترین استانداردهای صنعت پخش، فعالیت می نماید. شرکت پخش رازی با در اختیار داشتن حدود 1000 نفر سرمایه انسانی، یک انبار مرکزی، 20 مرکز توزیع مجهز و برخورداری از ناوگان عظیم حمل و 

تماس با ما

  • تلفن : 66706812
  • نمابر : 66746309
  • info@razico.ir
  • تهران ، خیابان جمهوری اسلامی ، خیابان مسعود سعد ، پلاک 29 کد پستي: 1131685811 صندوق پستی: 363-11495