شرکت پخش رازی|نمایش جزییات خبر

جمعیت زیادی از مبتلایان به سلیاک در کشور شناسایی نشده اند

جمعیت زیادی از مبتلایان به سلیاک در کشور شناسایی نشده اند
رئیس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد با اشاره به اینکه چندین طیف از افراد با علائم مشابه بیماری سلیاک وارد گروه بیماران سلیاکی شده اند، گفت: همین امر سبب شده که جمعیت زیادی از مبتلایان واقعی به این بیماری در کشور شناسایی نشوند.
سلیاک یک نوع بیماری است که فرد به انواع غلات مانند گندم، جو، چاودار و گاهی جو دو سر آلرژی دارد و مصرف آنها موجب اسهال، استفراغ، لاغری و برخی علائم دیگر در فرد می شود.
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، محمد رضا زالی روز پنجشنبه در اولین همایش سلیاک افزود: نزدیک به یک قرن است که بیماری سلیاک شناخته شده است، اما زمانی تشخیص داده می شد که مراحل نهایی بیماری بود و درمان نیز آن طور که باید موثر واقع نمی شد و افراد باید مشکلات این بیماری را تحمل می کردند.
رئیس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد اظهار کرد: امروزه با پیشرفت علم، این بیماری در مراحل اولیه شناسایی می شود و مشکلات مبتلایان به سلیاک بسیار کاهش یافته است.
فوق تخصص گوارش و کبد گفت: از نظر پزشکی یک طیف مشخص مبتلا به سلیاک وجود دارد اما عوامل مختلفی هستند که تشخیص تعداد صحیح مبتلایان را مختل می کند؛ برخی افراد به بیماری سلیاک مبتلا نشده اند اما به گونه ای نسبت به گندم حساسیت دارند که با مصرف نکردن نان بهبود می یابند و برخی نیز که فامیل درجه اول آنها مبتلا بوده، باید مورد آزمایش قرار گیرند.
وی افزود: همچنين علاوه بر بیماران سلیاکی، گروه های دیگری مانند هنرپیشه ها نیز از رژیم غذایی سلیاکی ها پیروی می کنند زیرا معتقدند که رژیم فاقد گلوتن برای پوست و اندام آنها مناسب است.
زالی ادامه داد: گروه دیگر ورزشکاران هستند که به این مجموعه پیوسته اند و از رژیم سلیاکی استفاده می کنند زیرا معتقدند موجب تقویت بیشتر آنها می شود.
وی ادامه داد: همچنین گروهی از بیماری های روانی مانند افسردگی و خستگی در جامعه شیوع یافته که از علائم بیماری سلیاک به شمار می رود. از سوی دیگر افرادی هستند که روده تحریک پذیر دارند و با خوردن گندم دچار علائم سلیاک می شوند اما بیمار نیستند؛ بنابراین این بیماری مانند کلاف سردرگمی است که باید ابتدای آن را پیدا کرد.
رئیس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد اظهار کرد: همچنین تنوع افراد وارد شده به رژیم سلیاکی تا حدودی کار را برای تهیه آمار دقیق مبتلایان به سلیاک مشکل کرده است.
زالی با بیان اینکه یکی از مهمترین مواد آلرژی زا در بدن گندم است، توصیه کرد: افراد به ویژه کودکانی که دچار خارش یا کهیر می شوند باید با دقت نظر بیشتری از غلات به ویژه گندم استفاده کنند.
اولین همایش بیماری سلیاک با حضور متخصصان این رشته در پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.


N155/1394/12/1
۱ اسفند ۱۳۹۴ ۱۲:۵۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

درباره ما

در شانزدهم تیرماه 1363 تاسیس و در تاریخ سی ام مرداد ماه همان سال تحت شماره 53284 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید و رتبه 53 را از منظر فروش در بین کل شرکت های ایرانی کسب نموده است این شرکت با استعانت از حضرت باری تعالی و با برخورداری از سرمایه انسانی مجرب و متخصص صنعت توزیع، در سراسر کشور به عنوان طلایه دار پخش دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی، با رعایت بالاترین استانداردهای صنعت پخش، فعالیت می نماید. شرکت پخش رازی با در اختیار داشتن حدود 1000 نفر سرمایه انسانی، یک انبار مرکزی، 20 مرکز توزیع مجهز و برخورداری از ناوگان عظیم حمل و 

تماس با ما

  • تلفن : 66706812
  • نمابر : 66746309
  • info@razico.ir
  • تهران ، خیابان جمهوری اسلامی ، خیابان مسعود سعد ، پلاک 29 کد پستی: 1131685811 صندوق پستی: 363-11495