شرکت پخش رازی|نمایش جزییات خبر

چهار درصد صنایع آلاینده کشور پلمپ شده اند و یا اخطار

تهران- ایرنا- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سه هزار و 100 صنعت آلاینده در کشور فهرست شده اند که چهار درصد آنها یا اخطار گرفته اند و یا پلمپ شده اند.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، سعید متصدی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: 19 درصد صنایع کشور در تهران قرار دارند که ساماندهی آنها با محدودیت شعاع 120 کیلومتری با جدیت دنبال می شود.
وی گفت: همچنین استقرار صنایع در 50 کیلومتری شهر اصفهان و 30 کیلومتری بقیه شهرها با جدیت از سوی سازمان محیط زیست دنبال می شود.
متصدی اظهار کرد: حدود سه هزار و 100 صنعت آلاینده در کشور موظف به پرداخت یک درصد عوارض آلایندگی هستند در غیر این صورت با آنها برخورد می شود.
به گفته وی، بیشترین صنایع آلاینده در شهرهای اصفهان، خوزستان، تهران، مرکزی و خراسان رضوی واقع شده اند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: برای جلوگیری از آلودگی هوا دو مکانیسم را در راستای صنایع آلاینده دنبال می کنیم. ابتدا به آنها مهلت داده می شود تا منابع آلودگی را از بین ببرند وگرنه پلمپ می شوند.
وی ادامه داد: صنایعی که آلودگی بالایی داشته باشند و اساسا پایش آنلاین برای آنها صورت نگیرد، در فهرست صنایع آلاینده قرار می گیرند که در این صورت موظف به پرداخت یک درصد عوارض آلایندگی می شوند که باید آن را به شهرداری ها پرداخت کند.

** 19 روز هوای پاک در تهران تا آخر دی ماه
متصدی گفت: سال گذشته تا اواخر دی ماه 13 روز هوای پاک در تهران ثبت شد که امسال به 19 روز رسید، هوای سالم امسال و سال گذشته در تهران تقریبا مشابه است اما در بقیه شهرها مانند اصفهان، اراک، مشهد و تبریز شرایط نسبت به سال گذشته بهتر بوده است.
وی ادامه داد: اما در اهواز به دلیل وجود توفان های گرد و غبار که منشأ داخلی و خارجی دارند، وضعیت چندان مطلوب نبود.
وی گفت: در راستای کاهش آلودگی هوا اقدامات موثری مانند حذف سوخت آلوده، مصوبه حذف موتورسیکلت های کاربراتوری و تصویب حدود مجاز خروج آلاینده ها از صنایع انجام شده است.
متصدی گفت: حدود مجاز خروجی آلاینده ها از صنایع 20 سال بود که تغییر نکرده بود اما امسال بازنگری، اصلاح، مصوب و ابلاغ شد که مواردی مانند نایکس، اکسیدهای نیتروژن و سیورن ها و فلزات سنگین مانند کادنیوم و جیوه نیز به این مولفه ها اضافه شد.

** افزایش 18 درصدی مصرف گاز در نیروگاه ها
متصدی گفت: یکی از منابع آلاینده هوا، نیروگاه های هستند که از سوخت مازوت استفاده می کنند که تغییر این سوخت به گاز یکی از برنامه های اصلی سازمان محیط زیست است که در این راستا موفق شد امسال میزان گاز در نیروگاه ها را به عنوان سوخت جایگزین تا 18 درصد افزایش دهد.

*** یک درصد عوارض آلایندگی صنایع کجا هزینه می شود
وی گفت: بر اساس تبصره ماده 38 قانون ارزش افزوده صنایع آلاینده باید یک درصد درآمد خود را به عنوان عوارض آلایندگی به شهرداری ها پرداخت کنند که اجرای آن از سال 88 آغاز شد که نواقص زیادی دارد.
وی افزود: یکی این که عوارض آلایندگی باید به نسبت میزان آلایندگی واحد صنعتی متغیر باشد و دوم این که چرا عوارض باید به شهرداری ها داده شود و سوم شهرداری ها تاکنون این عوارض را تا چه حد برای بهبود محیط زیست هزینه کرده اند.
متصدی ادامه داد: از سال 1392 و با ایجاد تغییراتی در سیستم دولتی مساله عوارض آلایندگی و پرداخت آن به شهرداری ها با جدیت دنبال شد که در حال پیگیری این مبحث در قالب برنامه ششم توسعه هستیم تا در این زمینه آیین نامه ای توسط سازمان محیط زیست و همکاری نهادهای مرتبط تهیه و در مجلس تصویب شود.
وی افزود: برخی بررسی ها نشان می دهد سالانه حدود دو تا سه هزار میلیارد تومان عوارض آلایندگی به شهرداری ها پرداخت می شود که قرار است در راستای بهبود مشکلات محیط زیستی و تقویت زیرساخت های آن هزینه شود.
متصدی با بیان این که این عوارض باید در توسعه حمل و نقل عمومی و ایجاد فضای سبز هزینه شود، گفت: مردم می توانند هزینه کرد عوارض آلایندگی صنایع را از طریق شورای های شهر و شورایاری ها پیگیری کنند.

*** تشکیل کارگروه ساماندهی صنایع آلاینده
متصدی گفت: چندی پیش جلسه ای با حضور معاون اول رییس جمهوری برگزار شد که در آن به ساماندهی صنایع آلاینده تاکید شد، بر این اساس کارگروهی به ریاست معاون اجرایی رییس جمهوری و به عضویت وزیر راه و شهرسازی، صنعت معدن تجارت، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و برخی نهادهای مرتبط تشکیل شد.
وی افزود: در این کارگروه بحث ساماندهی صنایع در تهران و کلان شهرها تا شعاع قانونی و استقرار آنها در مکان های تعریف شده مانند شهرک های صنعتی دنبال می شود.
معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست گفت: همچنین مقرر شد درباره نیروگاه هایی نیز که از سوخت مازوت استفاده می کنند و در حوالی کلان شهرها واقع شده اند، تصمیم گیری شود هرچند امسال مصرق سوخت مازوت در نیروگاه ها تا 33 درصد کاهش یافته است.

*** کدگذاری صنایع برای استقرار
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بحث ساماندهی صنایع نوین، پیشرفته و دانش بنیان یکی از برنامه های در دست اجرای سازمان حفاظت محیط زیست است که با جدیت دنبال می شود.
وی با اشاره به سهم این صنایع در آلودگی هوا افزود: در گذشته این صنایع در میان شهرها یا اطراف کلان شهرها بدون در نظر گرفتن شرایط خاص ان منطقه پراکنده می شدند که برای ساماندهی آنها، سازمان محیط زیست با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت صنعت معدن تجارت درصدد تهیه کد استقرار برای این واحدها است که باید در شهرک های صنعتی مستقر شوند.

*** موتورخانه ها معاینه فنی می شوند
وی افزود: تعداد زیادی موتورخانه و پکیچ در کلان شهری مانند تهران وجود دارد که تنظیم نشده اند که با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت تاکنون 200 موتورخانه بررسی شدند و قرار است معاینه فنی برای آنها ایجاد شود.
متصدی گفت: بعد از این وارد مرحله هوشمند سازی موتورخانه ها می شویم که این اقدام با اولویت ساختمان های دولتی و بعد خانگی انجام می شود.

*** متوقف شدن ساخت 15 سد
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: در راستای کاهش اثرات زیست محیطی فعالیت های عمرانی با همکاری وزارت نیرو احداث 15 سد در کشور متوقف شده است که این نشاندهنده تلاش و جدیت سازمان محیط زیست برای حفظ منابع طبیعی کشور است.

N55/1394/11/19

۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ۰۷:۵۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

درباره ما

در شانزدهم تیرماه 1363 تاسیس و در تاریخ سی ام مرداد ماه همان سال تحت شماره 53284 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید و رتبه 53 را از منظر فروش در بین کل شرکت های ایرانی کسب نموده است این شرکت با استعانت از حضرت باری تعالی و با برخورداری از سرمایه انسانی مجرب و متخصص صنعت توزیع، در سراسر کشور به عنوان طلایه دار پخش دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی، با رعایت بالاترین استانداردهای صنعت پخش، فعالیت می نماید. شرکت پخش رازی با در اختیار داشتن حدود 1000 نفر سرمایه انسانی، یک انبار مرکزی، 20 مرکز توزیع مجهز و برخورداری از ناوگان عظیم حمل و 

تماس با ما

  • تلفن : 66706812
  • نمابر : 66746309
  • info@razico.ir
  • تهران ، خیابان جمهوری اسلامی ، خیابان مسعود سعد ، پلاک 29 کد پستی: 1131685811 صندوق پستی: 363-11495