شرکت پخش رازی|نمایش جزییات خبر

در بیان چالشها تدبیر شود تا مردم سر در گم نشوند

به گزارش ایفدونا - Ifdona،

مدیر کل آزمایشگاه های مرجع کنترل  سازمان غذا و دارو  با حضوردر برنامه نبض شبکه خبر که با  موضوع  چالش استفاده از محصولات  تراریخته روی آنتن رفت با بیان اینکه  عدم ارائه اطلاعات کامل و صحیح در خصوص محصولات تراریخته ممکن است موجبات سر درگمی مردم  گردد اظهار داشت:  در این  خصوص تاثیر تغییر ژنتیک  محصولات بر روی سلامت انسان ،بحث های متناقضی وجود دارد که تا به امروز کسی به صورت کامل نتوانسته آسیب مستقیم آن بر انسان را اثبات کند به همین دلیل نیز کشورهای اروپایی ضمن صدور مجوز برای این نوع فرآورده ها  برای آنها قانون  Liebling(برچسب گذاری) در نظر گرفته اند تا مردم با آگاهی  از ماهیت محصولات تصمیم به استفاده یا عدم مصرف  از محصولات  تراریخته  اتخاذ نمایند.

 

 

دکتر حسین رستگار  اضافه کرد: ما در وزرارت بهداشت ضوابط و مشخصاتی را برای این قبیل فراورده ها در نظر گرفته و تکلیف این محصولات را روشن کرده ایم به این معنا که  در آزمایشگاه ایونت، میزان تراریختگی و سایر موارد بررسی و درصورتیکه  event(تغییر ژنتیک)  محصولی   در چارچوب ضوابط باشد به آن مجوز می دهیم.

وی همچنین تصریح کرد: در بیان مسائل باید بگونه ای تدبیر نمود که مردم  دچار سردر گمی نشوند باید از ایجاد گره های کور اجتناب نمود وقتی مردم  مشاهده می کنند که این نوع محصولات در کشور های اروپایی و آمریکا مصرف می شود در حالی که ما در آن تشکیک می کنیم نتیجه خوبی بدست نمی آید.

نماینده وزارت بهداشت در این برنامه با اشاره به اینکه اگر مردم را به سمت محصولات مجوز دار  سوق ندهیم  انواع تقلبی و قاچاق آن را اکتساب می کنند تصریح نمود:  در محصولات قاچاق و تقلبی هم مسلما هیچ اطلاعات قابل اعتنایی به مصرف کننده  ارائه نمی شود لذا مشکل اساسی از همینجا آغاز می شود نه از محصولات ضابطه مند و مجوز دار.

  دکتر رستگار  در ادامه عنوان نمود: امروزه حدود 92 درصد  از مجموع سویا های تولیدی دنیا، بصورت تراریخته  است کما اینکه همه فراورده های نوترکیب دارویی نیز بصورت تغییر ژنتیک سلولی تولید می شوند اما نکته حائز اهمیت این است که در کشور ما به شرطی اجازه ورود به فراورده ای داده می شود که قبلا در خود کشور مبدا مورد استفاده قرار گرفته باشد.

 

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه ما در وزرارت بهداشت ضوابط و مشخصاتی را در  خصوص محصولات ترا ریخته در نظر گرفته و تکلیف این محصولات را روشن کرده ایم  به وزارت جهاد و کشاورزی پیشنهاد کرد برای محصولات کشاورزی تراریخته خود معیار و خط کش بگذارد و بر اساس آنها تصمیمات خود را عملیاتی کند.

مدیر کل آزمایشگاه های مرجع کنترل  سازمان غذا و دارو  بیان کرد: بسیاری از کشورهای توسعه یافته به تولید این محصولات تراریخته روی آورده اند و بیش از میلیون ها هکتار  از این محصولات در دنیا تولید می شود و در سطح وسیعی نیز مورد استفاده قرار می گیرد ضمن آنکه اگر بخواهیم فعالیتهای خود را بر اساس چشم انداز، چالش، ضعف  و قوتهای آینده  جهان را در نظر بگیریم مباحث کم آبی، آلودگی، خشکسالی، گرسنگی و دهها مورد دیگر قابل بیان هستند که همه اینها ما را مجاب می کنند که بپذیریم تولید این محصولات یکی از روش های مقابله با بحرانهای احتمالی در سطح جهان می باشد؛در کشور ما هم این موضوع به صورت جدی پیگیری شده و قانون ایمنی زیستی آن مصوب گردیده است.

 

 دکتر رستگار در پایان  با تاکید  دوباره بر اینکه در بیان مسائل باید بگونه ای تدبیر نمود که مردم  دچار سردر گمی نشوند ابراز امیدواریی کرد: با مطالعاتی که انجام می شود  حد و حدود استفاده از محصولات ترا ریخته  برای مردم مشخص گردد که اگر این گره باز نشود؛ بحثها در این خصوص به نتیجه نرسیده و مردم به اطلاعات مشخصی دست نیابند مشکل که حل نمی شود هیچ بلکه جامعه دچار تشویش هم می شود.

 

 بنا بر این گزارش، علاوه بر دکتر رستگار، دکتر مرتضوی، قائم مقام پژوهشکده بیوتکنولوژِی کشاورزی جهاد کشاورزی  و دکتر حیات غیب، معاون دفتر پژوهش و توسعه فناوری محیط زیست در برنامه حضور داشتند که در توضیح فناورزی تراریخته سخنانی ارائه نمودند.


۱۷ بهمن ۱۳۹۴ ۱۱:۲۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

درباره ما

در شانزدهم تیرماه 1363 تاسیس و در تاریخ سی ام مرداد ماه همان سال تحت شماره 53284 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید و رتبه 53 را از منظر فروش در بین کل شرکت های ایرانی کسب نموده است این شرکت با استعانت از حضرت باری تعالی و با برخورداری از سرمایه انسانی مجرب و متخصص صنعت توزیع، در سراسر کشور به عنوان طلایه دار پخش دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی، با رعایت بالاترین استانداردهای صنعت پخش، فعالیت می نماید. شرکت پخش رازی با در اختیار داشتن حدود 1000 نفر سرمایه انسانی، یک انبار مرکزی، 20 مرکز توزیع مجهز و برخورداری از ناوگان عظیم حمل و 

تماس با ما

  • تلفن : 66706812
  • نمابر : 66746309
  • info@razico.ir
  • تهران ، خیابان جمهوری اسلامی ، خیابان مسعود سعد ، پلاک 29 کد پستی: 1131685811 صندوق پستی: 363-11495