شرکت پخش رازی|نمایش جزییات خبر

بررسی تاثیر تحریم ها بر نظام دارویی کشور

بررسی تاثیر تحریم ها بر نظام دارویی کشور
در روز پایانی بیست و دومین سمینار دانشجویان داروسازی کشور، به بحث تاثیر تحریم ها بر حوزه دارویی کشور پرداخته شد.
در روز پایانی بیست و دومین سمینار دانشجویان داروسازی کشور، به بحث تاثیر تحریم ها بر حوزه دارویی کشور پرداخته شد.

🔸ریاست این پنل به‌عهده مدیرکل امور دارو سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، دکتر عبده‌زاده بود و دکتر سپهری، دکتر رادمنش مدیر عامل محترم شرکت اسوه، دکتر واصفی، دکتر خاتمی نائب رییس محترم کمیسیون بهداشت مجلس، دکتر ریاحی و دکتر یکتادوست از اعضای این پنل بودند‌.

🔸دکتر عبده‌زاده در آغاز، به شرح تبعات تحریم ها از جمله کاهش منابع ارزی کشور در تامین دارو و ایجاد معضل در نقل و انتقال ارز پرداختند. ایشان در ادامه گفتند که: علاوه بر بحث تحریم ها با چرخه ای از ناکارآمدی مواجه هستیم که تبعات آن از تحریم ها بیشتر است.

🔸دکتر خاتمی: باید سیاست مناسبی از مرحله تربیت و آموزش دانشجویان داروسازی داشته باشیم. با شرایط فعلی به سقف توسعه در صنعت دارو نخواهیم رسید. هم چنین باید میان تولید و واردات در صنعت دارو تمایز قایل شویم. به نام تولید نباید واردات را توسعه داد. تخصیص ارز در صنعت دارو باید با محوریت وزارت بهداشت انجام شود.
از طریق تولید دارو می‌توان درآمدهای ارزی کسب کرد و مثل کشورهایی نظیر سوئیس که درآمد اصلی‌شان از راه دارو است، عمل کرد.  این درآمدها حتی می‌تواند جایگزین درآمدهای نفتی شود. به هر حال در شرایط تحریمی سختی به سر می بریم.

🔸دکتر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو و عضو اتاق بازرگانی: مشکل امروز ما مشکل مدیریت ارز است. برای مقابله با تحریم، راه را درست باید رفت؛ با اجرای سیاست ارز تخصیصی، تولیدکننده را نابود خواهیم کرد، و ما قبول نداریم که ارز تخصیصی کمکی به صنعت می‌کند. با سیاست های فعلی صنعت دارو رو به نابودی خواهد رفت.

🔸دکتر واصفی: وی پس از ارائه تعریفی از تحریم ها گفت: باید از از تجربه دوره های قبلی تحریم به خوبی استفاده کرد. از زمان دوره انتخابات ترامپ در آمریکا می بایست به فکر روش های جایگزین برای دور زدن تحریم ها می بودیم. به اعتقاد من این تمهیدات اندیشیده نشد. 
ما باید روی منابع و مصارف کالاهای اساسی، نگاهی ارزیابانه و دقیق داشته باشیم. چرخه صنعت در کل دنیا به‌هم وابسته است و ما هم جزئی از این چرخه هستیم.

🔸دکتر رادمنش، مدیرعامل شرکت اسوه: تحریم به معنای ایجاد اخلال در فرایندهای اجرایی یک کشور بدون اقدام نظامی است. دارو به طور مستقیم جزو تحریم ها نیست اما زنجیره ارزش دارو مثل تامین ارز، تامین مواد اولیه، تامین تجهیزات تحقیق و توسعه و غیره به شدت از این تحریم ها متاثر شده است.
با عرض شرمندگی، در دوره‌هایی که تحریم هم نبودیم، وضع‌مان همین بود! مشکل اصلی ما امروز تحریم نیست. نباید ستاد بحران ما در برابر تحریم ها خود غافل گیر و سورپرایز شود.
وابستگی به نفت زمینه ساز ایجاد تحریم هاست. کشتی اقتصاد ما گاهی کشتی بدون ناخداست که با هر موجی مسیر آن تغییر می کند. قطعا تحریم بر صنعت داروی کشور اثر گذاشته است و علت اصلی آن سیاست های غلطی است که باید اصلاح شود.

🔶 دکتر یکتادوست: بحث اساسی در تحریم ها بحث دسترسی است. عواملی مثل فراهم بودن دارو به مقدار و جریان مناسب، قیمت مناسب، دسترسی جغرافیایی در تمام مناطق و کیفیت مناسب در زمان تحریم ها مهم است. امروزه شرکت ها، کیفیت دارویی را فدا نکرده اند. ما باید پایان نامه های محصول محور داشته باشیم. سازمان غذا و دارو باید لیست محصولات ارز بر را در اختیار دانشگاه ها جهت تحقیق قرار بدهند.
۳۰ فروردین ۱۳۹۸ ۱۹:۵۸

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید

درباره ما

در شانزدهم تیرماه 1363 تاسیس و در تاریخ سی ام مرداد ماه همان سال تحت شماره 53284 در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید و رتبه 53 را از منظر فروش در بین کل شرکت های ایرانی کسب نموده است این شرکت با استعانت از حضرت باری تعالی و با برخورداری از سرمایه انسانی مجرب و متخصص صنعت توزیع، در سراسر کشور به عنوان طلایه دار پخش دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی، با رعایت بالاترین استانداردهای صنعت پخش، فعالیت می نماید. شرکت پخش رازی با در اختیار داشتن حدود 1000 نفر سرمایه انسانی، یک انبار مرکزی، 20 مرکز توزیع مجهز و برخورداری از ناوگان عظیم حمل و 

تماس با ما

  • تلفن : 66706812
  • نمابر : 66746309
  • info@razico.ir
  • تهران ، خیابان جمهوری اسلامی ، خیابان مسعود سعد ، پلاک 29 کد پستی: 1131685811 صندوق پستی: 363-11495